Andó Ildikó

Stylist

Elle magazin divatszerkesztő,
Elle dekor magazin, vezető stylist
Elérhetőség: iando@elle.hu


Jelenlegi munka:

"Körülbelül kilenc éve dolgozom, mint divat- és enteriőr stylist. Ebből a magyarországi Elle indulása óta, azaz hét éve vagyok a magazin egyik divatszerkesztője és a valamivel több, mint két éve indult Elle Dekor vezető stylistja. Marton Diana barátnőmmel, aki szintén az Elle divatszerkesztője, körülbelül nyolc éve alapítottuk meg Stylissimo néven saját cégünket. Reklámfilmekben, fotózásokon, videoklipek kis- és nagyjátékfilmek forgatásában működünk közre."

Kezdetek:

"A Tér és Rend magazinban bukkantam rá egy hirdetésre körülbelül tíz éve. Indítottak egy lakberendezési szakújságíró és stylist iskolát, elsőként Magyarországon. Nem tudtam pontosan, mit takar a stylist szó, csak sejtéseim voltak, de úgy éreztem talán ez nekem való. Gondoltam, egy próbát megér! Talán sok fiatal nem hallott még a Tér és Rend magazinról vagy a kicsit később induló Taxi magazinról, de ezek voltak az első design és stílus magazinok Magyarországon. Szerencsém volt, mert az első iskola első csoportjában kezdtem és mivel akkor még az újságban sem volt annyi stylist, mint amennyi munka, mi az elméleti képzés mellett rengeteg gyakorlati lehetőséget kaptunk a magazinban. Sajnos ez a legnagyobb hiánya a mai képzéseknek. Sokan kérnek tőlem tanácsot, hogy milyen iskolát végezzenek, hol tanulhatják ki a szakmát? Jó szívvel nem tudok teljesen kielégítő iskolát ajánlani, mert a gyakorlati oktatás kellő mennyiségben sehol nincs megoldva. Például amikor az Elle Dekor indult, nem volt elég enteriőr stylist a szakmában. Felkerestem a Kreát az egyetlen iskolát, ahol akkor ilyen képzés folyt. Körülbelül húsz hallgató közül találtam rá négy-öt tehetséges fiatalra. Tehetségesek és lelkesek voltak, viszont gyakorlattal nem rendelkeztek. Az első évben velem együtt dolgoztak a fotózásokon, amíg némi rutinra szert nem tettek és csak utána kezdhették el az önálló munkát. Természetesen a mai napig minden tárgy és koncepció átmegy az ellenőrzésem alatt, de ez, mint szerkesztő és vezető stylist a feladataim közé tartozik. A tanítványainkat a mai napig érik váratlan helyzetek, de egyre jobban helytállnak és a magazin magáért beszél. A divatszakmában ugyanez a helyzet. Sokan jelentkeznek nálunk asszisztensnek és iskolákban is felkértek vendég előadónak minket, volt rá példa, hogy én voltam az egyetlen aki ott volt az órakezdésre. A hallgatók tíz, húsz, harminc perc késéssel zavartalanul szállingóztak be. Nekem már nincs se kedvem, se időm ilyen emberekkel foglalkozni, de ezt egy fotózáson vagy forgatáson is csak egyszer-kétszer tudják megtenni és többet nem hívják őket dolgozni. Így, aki hozzám jelentkezik asszisztensnek vagy tanulónak, nem az iskolai végzettsége érdekel, hanem a szorgalma, a fegyelmezettsége. Olyan nincs, hogy egy munkáról elkésik, vagy elfelejti elhozni, például a vasalót. A kreativitás és a felelősséggel járó munkák csak ezután jöhetnek. Nagyon sokan kiesnek az első pár hónapban, sokan tévesen gondolják, hogy ez egy olyan szakma, ami annyiból áll, mintha a barátnőjét öltöztetné fel a szombat esti bulizáshoz. Az állandó cipekedés, a rendszertelenség, a hajnali kezdések és a hajnalig tartó munkák, a felelősség a rád bízott értékekért, mindezek egyike sem jön át a fotókon keresztül, csak mint gyakornok szembesülnek a szakma árnyékosabb oldalával. Valahogy mindenki a párizsi Fashion Week-en akarja kezdeni a szakmát. Ez nekem is több évembe, rengeteg munkámba és áldozatomba került, hogy az egyetlen olyan magyar magazinnál dolgozom, akinek a divatszerkesztői részt vehetnek a párizsi divathéten. Tudom, hogy sokszor nagyon kemény vagyok az asszisztensekkel, de aki körülbelül két évig kibírta a kiképzést, az ma mind elismert a szakmában, legyen az magazin vagy filmes munka. Megbízható, tehetséges emberek."

Első munka:

"Emlékszem az első önálló fotózásomat a Tér és Rendben csináltam Szegő Eszter kolléganőmmel. A várban fotóztunk, behajtási engedély nélkül rohangáltunk az üvegbútorokkal a kocsik között. Nagyon nehéz volt és ezek után az újság művészeti vezetője, Horváth Éva (akinek sokat köszönhetek) közölte, hogy nem jelenhet meg az anyag, mert rosszul sikerült a helyszín miatt. A tárgyak amiket kiválasztottunk tetszettek neki, így lehetőséget kaptunk, hogy megismételjük egy másik helyszínen. Kizárt dolognak tartottam, hogy én ezt a tortúrát megint végigcsináljam, akkor úgy gondoltam itt fejezem be a stylist karrieremet. Eszter beszélt rá, hogy próbáljuk meg újra, mivel a tárgyaink tetszettek, lássuk meg, mire megyünk egy jó helyszínen. Nagyon jól sikerült az anyag és nagyon meg is dicsértek bennünket. Azóta eltelt kilenc-tíz év és mind a magazinokban, mind a filmes szakmában a legtehetségesebb és legjobb szakemberekkel dolgozhatok együtt és én is elismert szakemberré váltam."

Legfontosabb munkáim:

"Mindig az éppen aktuális munka a legfontosabb, csak van amit jobban, van amit kevésbé élvezek, van ami szakmailag és van, ami anyagilag fontos. Létezik olyan munka, amelyiket annyira élvezem, hogy iszonyatos energiákat mozgat meg bennem. Ha ez még úgy is sikerül, ahogy azt elképzeltem, az lelkileg is nagy töltést ad. Természetesen nagyon jól esett, amikor idén felkértek minket egy Zsigmond Vilmos által forgatott nemzetközi reklámfilmben való együttműködésre. Sajnos időhiány miatt vissza kellett mondanunk, de azért a felkérés nagyon jól esett, hiszen egy élő legendával forgatni nem mindennap adatik meg."

Kapcsolódó képgalériák:

Andó Ildikó
Andó Ildikó II.

Címkék:
Kapcsolódó cikkek:
HIRDETÉS
Vitrinblog
Vitrin Blog | ...Divat, Stílus & Szépségápolás Kicsiny Kirakata...
hirdetés