Az irányzatok születése

A „coolhunters” vagyis a trendvadászok munkája

Honnan a csudából születnek az irányzatok? Miért van az, hogy annyi tervező, annyi márka alkot bezárva a saját kis világában, aztán előrukkolnak a kollekciókkal és mégis nagyjából ugyanazt a hangulatot közvetítik – persze a saját stílusukban? Kik azok a trendvadászok?
A trendvadász az a személy, aki jó érzékkel figyeli a piac igényeit és azt a divat nyelvére lefordítja.
Kutatják a világot, keresik a tehetséget, a kreativitást, érzékenyek a művészetek iránt, ezer és ezer kilométert tesznek meg, hogy rátaláljanak egy jelre, egy inspirációra, amelyen elindulhatnak, hogy kinyomozhassák és kimondhassák, mi lesz a divat a következő szezonokban. Általában kétéves előrejelzésekkel és elemzésekkel dolgoznak. Nem csupán a divat világából merítik az ihletet, hatnak rájuk a kirakatok, a technika, a zene, a mozi, a városi kultúra, az irodalom, mindenre nyitottak és minden érdekli őket, mindenhol szagot foghatnak. A trendvadászok igen nagy műveltséggel és intelligenciával megáldott, tehetséges emberek, hiszen csak az tudja szétválasztani az értékest és a silányt, akinek van némi ismerete minden témában.



Az utca divatja persze fő helyen áll inspirációforrásaik között, főleg Japán, New York, London és Milánó utcáit róják. Ezek a csomópontok mágnesként vonzzák be a trendeket, amelyek aztán összeolvadnak, hogy új, életképes stílussá fejlődjenek ki.
A trendvadászok mindezeket magukba szívják, összegyúrják, de mielőtt eredményt hirdetnének, elemzik a formákat, anyagokat, színeket, mintákat... Hónapokig tart a tanulmányozás, és még tovább a konkrét irányzatok kialakítása.
Mintha egy rejtvény lenne, a szakemberek megpróbálják megfejteni a jövőt és a vásárlók majdani ízlését. Kódolják a jeleket, és divatnyelvre fordítják le a világot, amelyben a vásárlók egyre gyorsabb, egyre gyakrabban változó, megújuló irányzatokhoz szoktak.
A bemutatókon aztán ellenőrzik, hogy üveggömbjük nem tévedett. Minden márka és tervező persze a saját stílusára formálja a tőlük kapott előrejelzéseket, mégis érezhetők a hangulatok, irányzatok, amelyeket ők alakítottak ki. Ráadásul a divatházak különböző módon viszonyulnak ezekhez az előrejelzésekhez. Van, akik csak inspirációként használják, nem akarnak konkrét elképzeléseket látni, nehogy azok befolyásolják őket az alkotásban, míg mások kompletten igénybe veszik a legrészletesebb elemzéseket is a színekről, formákról, anyagokról.


Nemzetközi szinten a legnagyobb coolhunter cég a WGSN (Worth Global Style Network), amely olyan klienseket tudhat magáénak, mint például a Zara, a H&M, a Valentino, az Armani, vagy a Givenchy.

Izgalmas világ ez, annyi biztos, megannyi titokkal és rejtéllyel. Akik lebecsülik a divatot, akik azt hiszik, csak a külsőségekről vagy pusztán jó ízlésről szól, azoknak halvány fogalmuk sincs, hogy mi folyik itt. Reményeim szerint téged érdekel, hogy minél többet megtudj egy-egy kollekció hátteréről, sőt az is lehet, hogy szeretnéd magadévá tenni azt a tudást, hogy egy-egy alkotást értékelni tudj. Ehhez alaposan meg kell ismerned minden részletet. Kedvet érzel hozzá? Ígérem, folytatjuk...

Amikor megszületik egy irányzat, a divattervezők felküldik a kifutókra, a nagyvásárlók eljutatják az üzletekbe... De ennél alaposabban is be kell vezetni! Na erre szolgálnak a híres „trendsetters”, vagyis a „divatbahozók”. De róluk majd legközelebb...

HIRDETÉS
Vitrinblog
Vitrin Blog | ...Divat, Stílus & Szépségápolás Kicsiny Kirakata...
hirdetés