Sikk a la Chanel

Végre hozzánk is elérkezett a külföldön már körülrajongott Coco avant Chanel című mozi, amelyet a kritikusok csak Audrey Tatou egyik legjobb filmjeként emlegetnek. Lássuk mi az igazság a celluloid szalag mögött.



 

Gabrielle Bonheur Chanel valóban divatforradalmat csinált. Megszabadította a nőket a fullasztó fűzőktől és szűk, járhatatlan bukj el-szoknyáktól, a malomkeréknyi virágoskertekkel és madárfészkekkel díszített kalapoktól. Minden fölösleges cicomát nélkülözött, ruháit saját fiús alakjára igazította és ezáltal rávette a nőket, hogy másképp viszonyuljanak saját testükhöz. Nem véletlen nevezte a Vouge a 20. század legbefolyásosabb tervezőjének.

 




Coco a franciaországi Saumurben született. Édesanyja halála után apja elhagyta a családot, így ő 12 évesen egyedül maradt öt testvérével az aubazine-i árvaházban. Innen indult Gabrielle self-made-lady története. Ezért rajongtak érte a tengerentúlon még inkább, mint hazájában, mert francia létére mégis az amerikai álmot testesítette meg.

 



Becenevét az akkori bárok nagy kedvencei: a „Ko Ko Ri Ko” és a „Ki látta Cocót a Trocaderón?” című általa előadott dalocskák egybecsengése okán kapta, miután a közönség idővel csak Cocoként emlegette.

1910-ben nyílt meg az első kis butik a Rue Cambon 21. alatt, Chanel Modellek néven. A bolt akkoriban újszerűnek számító női kalapokat árult, amelyek azonban megnyerték a korabeli francia színésznők tetszését.

1915-ben nyílt meg az első couture szalonja, egyedi modellei számára. 1921-ben mutatta be az ikonikus No. 5 parfümöt.

 




 

1926-ban Chanel végképp megrázta a divatvilágot, útjára bocsátotta a „kis fekete ruhát”, amely a Vouge szerint: „a modern nő új egyenruhája”.

 




 

Ugyanabban az évben bemutatta tweed kollekcióját is, amelyet egy, Westminster hercege kíséretében tett skóciai utazás inspirált.

Így megszületett a klasszikus Chanel viselet: a térdig érő, szegélyezett szoknya, a hozzá illő kiskabát, többnyire mindkettő szövött gyapjúból, arany gombokkal, fekete szegéllyel és az elmaradhatatlan gyöngynyaklánccal. Azóta mind a mai napig nők milliói hordják az elegancia és a sikk netovábbjának számító szegélyes kosztümjeit és a kis fekete ruhát.

 



 

A kis fekete különlegessége éppen az, hogy bármely társadalmi osztályhoz tartozó nő felveheti, bármely alkalomra, attól függően válik hétköznapi vagy elegáns viseletté, hogy milyen kiegészítőkkel kombinálják.

 



 

1935-re Coco felért a csúcsra és úgy döntött, nyugdíjba vonul. Bezárta a haute couture házat és csak a parfümök és a kiegészítők eladásának bevételiből élt. 71 éves korában visszatért a divatvilágba és egészen haláláig a Chanel Ház vezető tervezője maradt.

 




 

Coco 1971-ben halt meg, de a Chanel Ház színvonala és népszerűsége továbbra sem csökkent. Számos projektet csak a Gabrielle halála után mutattak be. Például az első pret-a-porter kollekció csak 1978-ban került a polcokra, azonban alapjain még maga Coco is dolgozott.

1983-tól Karl Lagerfeld tölti a művészeti igazgatói posztot. Folyamatosan újít, bár igyekszik a Coco által kijelölt úton haladni. Az új éra öt jelszava: merészség, tökéletességre törekvés, egyediség, szenvedélyesség és látomáskeresés.

 




 

A Coco Chanel életéről készült film nagyságrendileg a 20-as évekig követi a tervező életének fontosabb eseményeit, és bár forgatókönyv többször nem teljesen „Coco-hű”, mégis Christophe Beaucarne zseniális fényképezésének nyomán képet kaphatunk hogyan alakult ki a Mademoiselle egyedülálló látásmódja.

 



Kapcsolódó cikkek:

Menő masnik »
Chanel-randevú Cannes-ban »
CHANEL - Utazás nyárból a télbe - VIDEÓ »
Voilà, az új Chanel No5 reklámfilm! »
Chanel - London Madness »

HIRDETÉS
Vitrinblog
Vitrin Blog | ...Divat, Stílus & Szépségápolás Kicsiny Kirakata...
hirdetés